maandag 1 juni 2009

EINDELIJK!!!!

Na anderhalve week wachten was het dan eindelijk zover...afgelopen donderdag ben ik voor het eerst de lucht in gegaan! Tijdens deze eerste les zaten we ongeveer 45 minuten in de lucht en als ik eerlijk ben was het weer prima om op de grond te staan...
De keiharde zon hier maakt de lucht namelijk erg turbulent en daar is mijn maag nog niet helemaal tegen opgewassen (wees maar niet bang hoor...hier geen verhalen over spugen, kotsen, herkauwen of vloerpannenkoeken...zover is het niet gekomen maar erg lekker was het nu ook weer niet). De volgende dag (vrijdag) moesten we vroeg in de ochtend beginnen. En als ik het over vroeg in de ochtend heb...3 uur 's nachts begon de dag!

Samen met Pieter (mijn crewmate) stonden we om 05:30 uur (vertrektijd) ingepland. We dienen een uur van te voren aanwezig te zijn om goed voorbereid te zijn wanneer de instructeur arriveert. Deze komt meestal zo'n half uur voor vertrek aan en dan moeten wij weten wat voor weer het is, berekend hebben of iedereen mee kan (qua gewicht), gekeken hebben of het vliegtuig wel heel genoeg is om de lucht in te gaan en of er genoeg brandstof aanwezig is. Het zal jullie verbazen maar een kapot vliegtuig hier is geen uitzondering. De meesten hebben er al heel wat vlieguurtjes op zitten en ik heb me laten vertellen dat sommige Arrows (de vliegtuigen die ik over een tijdje zal gaan vliegen) zelfs rond de 30 jaar oud zijn...Dus even goed kijken of alles zit waar het hoort en dan kunnen we weg.

Al deze voorbereidingen zorgen ervoor dat we dus om 3 uur op moesten staan. Maar toen we naar het vliegtuig gingen bleek deze niet luchtwaardig te zijn en konden we er niet mee weg...daar sta je dan vroeg in de ochtend je ogen nog uit te wrijven...gelukkig was er al snel een ander vliegtuig beschikbaar en konden we om 08:15 uur vertrekken.

Waar het eerste vluchtje wat tegenviel, deze tweede les maakte alles goed! Wat is vliegen toch COOL! Lekker cruisend door het oefengebied zonder turbulentie (deze komt meestal zo rond een uurtje of 10 opzetten) kreeg ik de grijns maar niet van m'n gezicht! Een paar oefeningen (bochtjes, langzaam vliegen, klimmen, dalen en overtrekken - bij deze manoeuvre verliezen de vleugels alle lift en val je als het ware als een baksteen naar beneden. Wij oefenen hoe we daar uit kunnen komen om erger te voorkomen -) later mocht ik proberen te landen. Gelukkig zit er de komende tijd nog iemand naast want dit is toch echt wel lastig...Nog even taxieen naar de parkeerplaats en mijn les was weer voorbij. Helaas...
Dinsdag sta ik weer op het rooster voor vluchtje nummer 3. Ik moet rond 12 uur vliegen dus het zal wel weer turbulent worden. En zoals mijn instructeur al zei: 'het wordt pas erg als je je hoofd gaat stoten'...Ben benieuwd...

Adeus en groeten uit de zon!

PS Nog bedankt voor de reacties! Het is altijd leuk om te horen hoe het aan de andere kant van de plas gaat!

2 opmerkingen:

  1. Dag Wouter,heb je verhalen gelezen leuk hoor en ik zie twee stralende oogjes voor mij maar ik denk dat het de eerste tijd zwaar is als ik dat zo lees.succes. mijn vakantie was heelfijn en goed weer ,in Schotland een beetje regen af en toe was wel vermoeiend !2 UUR IN DE BuS GOED HOTEL EN FIJN OM BIJ gRACE EN bILL TE ZIJN. GROETJES oMA

    BeantwoordenVerwijderen